Jestem nauczycielem biologii w ZSO. Konkurs - Pozanajemy Polskie Parki Narodowe przygotowałam dla uczniów z okazji co roku obchodzonych Dni Ziemii. Scenariusz tego konkursu pragnę opublikować w celu zachęcenia nauczycieli przyrody i biologii aby w ten sposób propagowali wśród uczniów chęć poznania wartości i piękna przyrody ojczystej. Konkurs sprawdza zarówno wiedzę teoretyczną, jak i jej zastosowanie w praktyce dzięki odpowiednim poleceniom skierowanym do jego uczestników.
SCENARIUSZ KONKURSU - POZNAJEMY POLSKIE PARKI NARODOWE
Autor: Urszula Kauzal - nauczyciel biologii w Zespole Szkół Ogólnokształcących nr 3 w Dąbrowie Górniczej
Konkurs przeznaczony jest dla uczniów szkół podstawowych, gimnazjów oraz liceów. Może być to konkurs indywidualny lub drużynowy. Stopień trudności dopasowują organizatorzy do wieku uczestników.
Czas trwania konkursu około 2 godzin lekcyjnych.
Celem konkursu jest:
- doskonalenie wśród dzieci i młodzieży wiedzy o biologicznych formach ochrony przyrody,
- ukazywanie piękna przyrody ojczystej i wzbudzanie chęci jej poznania,
- propagowanie potrzeby ochrony środowiska,
- zachęcanie uczniów do twórczej , samodzielnej pracy oraz poszukiwania różnych źródeł wiedzy,
- budzenie wśród uczniów szacunku do otaczającej nas przyrody.
Do konkursu będą potrzebne następujące pomoce:
- mapki konturowe Polski,
- 23 paski papieru z nazwami wszystkich PN (Parków Narodowych),
- wycięte loga PN 8- AURA 1/2002 (nazwę parku zamazać czarnym pisakiem),
- zdjęcia roślin i zwierząt charakterystycznych dla PN,
- zdjęcia krajobrazów pochodzących z różnych PN,
- paski papieru z cechami charakterystycznymi dla danego parku.
Przebieg konkursu .
1. Każda drużyna otrzymuje 2 koperty, pierwsza zawiera nazwy PN, druga symbole (loga) PN. Zadanie polega na dopasowaniu do symbolu nazwy parku. Liczbę parków określa organizator konkursu.
2. Uczestnicy konkursu zaznaczają na otrzymanych mapkach konturowych
położenie, wybranych przez organizatora parków.
3. Uczniowie wyjmują z koperty karteczki z nazwami parków, które zostały wpisane na listę rezerwatów biosfery.
4. Z koperty nr 3 uczestnicy wyjmują zdjęcia roślin i zwierząt np.: szarotki, salamandry, konika polskiego, bobra, mikołajka, świstaka, kozicy, jodły, gacka i łączą je z nazwami odpowiednich parków.
5. Drużyny otrzymują koperty nr 4 ze zdjęciami krajobrazów np.:
- Tatr,
- przełomu Dunajca,
- wydm nadmorskich,
- klifu morskiego,
- gołoborzy,
- połonin,
- Karkonoszy,
- Doliny Prądnika i dopasowują do nich karteczki z nazwami parków.
6. Z koperty nr 5 uczniowie wyjmują karteczki z wypisanymi cechami charakterystycznymi parków np.:
- jedyny w Polsce fragment pasma górskiego o charakterze alpejskim ,
- pofałdowany teren i liczne długie jeziora rynnowe,
- bardzo liczne jaskinie i Dolina Prądnika,
- ruchome wydmy,
- obok wydm śródlądowych liczne bagna i torfowisk i dołączają do nich ich nazwy.
Punktację ustalają organizatorzy.
Zadania praktyczne może poprzedzić krótki test jednokrotnego wyboru na temat PN i ochrony środowiska dostosowany do poziomu wiedzy uczestników.